බතික් රන් පටින් දිදුලන ඇතින්නියේ
යදම් අමතක ද පා රැඳි විලංගුවේ
වටින් මහ සෙනඟ ඇවිදින්
සාදු කියා වැන්දයි
නෙළුම් මලට නොවේ නුඹට
නුඹ අම්මා හින්දයි
පුතුන් හිසින් ඇන ඇන
කොයි ලෙසිනේ කිරි බොම් දැයි
ඇතින්නියේ දරු සෙනෙහස
ගාල් කලේ මන්දැයි
ගායනය - අතුල අධිකාරි
ඔවුහු දිළිඳුකම නිසා ම, දරුවන් නිසා ම, පවුල නිසා ම මෙය කළහ. නොරටට ගොස් දහඩිය හෙළා නොවිඳිනා දුක් විඳින ඔවුහු රටට විදේශ විනිමය රැගෙන එන්නාහ. ඒ අතර අරාබින් විසින් තලා පෙලා හා මරා දමන ගණන ද සුළු පටු නොවේ. නමුත් මෙම වෑයමේ දී නිතර කතා බහට ලක් නොවන තවත් පිරිසක් පීඩාවට පත් වෙති. ඒ ඔවුන් ගේ දරුවන් ය. රට සල්ලි වෙනුවෙන් දරු සෙනෙහස හැර යාම ගැන මෙම ගීතයෙන් සාධනීය ලෙස ප්රශ්න කරයි.
සොඬින් නෙළුම ගෙය යන සුදු ඇතින්න අද බතික් ඇඳුමෙන් සැරසී රනින් හැඩ වී ඇත (හවෙනදා ඇයට එබඳු ඇඳුම් තිබුණේ නැත). බතික් ඇඳුමේ අලංකාරත්වයෙන් මත්වී සිටින ඇය ට ඇගේ පා බැඳි සංස්කෘතියේ විලංගු අමතකව ඇත. ඇයට මිනිසුන් වඳිනුයේ ඇය අම්මා (දරුවන් හදන්නියක්) නිසා මිස ඇතින්න (දරුවන් වදන්නියක්) නිසා නොවේ. දරු පැටවුන් ගේ සෙනෙහස මවු නැති කුටුම්බයක ගාල් කරන මැද පෙරදිග මවු වරුන්ගේ භූමිකාව මෙමගින් නිර්දය විවේචනයකට ලක් කරයි. මෙම ගීතය අතුල අධිකාරි ශිල්පියා විසින් ගයන ලද්දකි. ලාංකික ගීත රචකයකු විසින් (රත්න ශ්රී විජේසිංහ) සිරස එෆ්. එම්. නාලිකාවේ අළුත් සිංදු වැඩසටහනට මෙය ඉදිරිපත් කරන ලදී. ප්රබුද්ධ විචාරකයන් කබ්බකු ලෙස හංවඩු ගැසූ යුගයක, ඇතින්නියේ, සිලිලාර සිත නයනා, මුතු ලතා හා දන්සැල් වල පෝලිම් වල ආදී ගීත ගයමින් ඔවුන්ට දැවැන්ත අතුල් පහරක් එල්ල කිරීමට ද අතුල අධිකාරි අමතක නොකළේ ය. පසු කලෙක ගීත ගැයීමෙන් මඳක් බැහැරව සිටියත් අතුල විසින් ලාංකික ගී කෙතට තිළිණ කල මේ ගීතය ඔහුට යා හැකිව තිබූ දුර ගැන මනා වැටහීමක් ලබා දෙයි.
අසන්න
.
ඔවුහු දිළිඳුකම නිසා ම, දරුවන් නිසා ම, පවුල නිසා ම මෙය කළහ. නොරටට ගොස් දහඩිය හෙළා නොවිඳිනා දුක් විඳින ඔවුහු රටට විදේශ විනිමය රැගෙන එන්නාහ. ඒ අතර අරාබින් විසින් තලා පෙලා හා මරා දමන ගණන ද සුළු පටු නොවේ. නමුත් මෙම වෑයමේ දී නිතර කතා බහට ලක් නොවන තවත් පිරිසක් පීඩාවට පත් වෙති. ඒ ඔවුන් ගේ දරුවන් ය. රට සල්ලි වෙනුවෙන් දරු සෙනෙහස හැර යාම ගැන මෙම ගීතයෙන් සාධනීය ලෙස ප්රශ්න කරයි.
සොඬින් නෙළුම ගෙය යන සුදු ඇතින්න අද බතික් ඇඳුමෙන් සැරසී රනින් හැඩ වී ඇත (හවෙනදා ඇයට එබඳු ඇඳුම් තිබුණේ නැත). බතික් ඇඳුමේ අලංකාරත්වයෙන් මත්වී සිටින ඇය ට ඇගේ පා බැඳි සංස්කෘතියේ විලංගු අමතකව ඇත. ඇයට මිනිසුන් වඳිනුයේ ඇය අම්මා (දරුවන් හදන්නියක්) නිසා මිස ඇතින්න (දරුවන් වදන්නියක්) නිසා නොවේ. දරු පැටවුන් ගේ සෙනෙහස මවු නැති කුටුම්බයක ගාල් කරන මැද පෙරදිග මවු වරුන්ගේ භූමිකාව මෙමගින් නිර්දය විවේචනයකට ලක් කරයි. මෙම ගීතය අතුල අධිකාරි ශිල්පියා විසින් ගයන ලද්දකි. ලාංකික ගීත රචකයකු විසින් (රත්න ශ්රී විජේසිංහ) සිරස එෆ්. එම්. නාලිකාවේ අළුත් සිංදු වැඩසටහනට මෙය ඉදිරිපත් කරන ලදී. ප්රබුද්ධ විචාරකයන් කබ්බකු ලෙස හංවඩු ගැසූ යුගයක, ඇතින්නියේ, සිලිලාර සිත නයනා, මුතු ලතා හා දන්සැල් වල පෝලිම් වල ආදී ගීත ගයමින් ඔවුන්ට දැවැන්ත අතුල් පහරක් එල්ල කිරීමට ද අතුල අධිකාරි අමතක නොකළේ ය. පසු කලෙක ගීත ගැයීමෙන් මඳක් බැහැරව සිටියත් අතුල විසින් ලාංකික ගී කෙතට තිළිණ කල මේ ගීතය ඔහුට යා හැකිව තිබූ දුර ගැන මනා වැටහීමක් ලබා දෙයි.
අසන්න
.
6 comments:
මම හිතාගෙන හිටියෙ මේ සින්දුවෙන් කියන්නෙ පෙරහැරක ගෙනියන ඇතින්නියෙක් ගැන කියලයි
පුළුවන්නම් අතුල අධිකාරිගේ මුතුලතා සිනහා පොකුරු පා මුතු මැණිකේ බලනු එපා කියන සිංදුව දානවද ?
කැසට් පටය පිටවුනු දා ඉඳන් මම මේකෙ තේරුම හෙව්වා.ඔබට ස්තූතියි.
Thank you.
සින්දුවක දිසි අරුත වගේම වැසි අරුතක් තියෙනවා
Post a Comment