Sunday, September 27, 2009

මාරියාවේ


මාරියාවේ . . . මාරියාවේ . . . මාරියාවේ . . .
මාරියාවේ ඔහෙ නවතින්නේ - සමාවෙලා මේ දුක අහපන්නේ
වියරු විලාසෙන් ඇයි නුඹ එන්නේ - වළාලයට ඉඩ දී පලයන්නේ

නුඹ ආ දා සිට නිවුණු ලිපේ ගිණි - හද තුළ මෙළවී ඇවිළෙන්නේ
මේ දුක් දෙන්නට ඇයි නුඹ එන්නේ - වළාලයට ඉඩ දී පලයන්නේ

නුඹ ආ දා සිට පැල අඳුරේමයි - සතුට සාම සොම්නස නොරැ‍‍‍‍ඳෙන්නේ
මේ දුක් දෙන්නට ඇයි නුඹ එන්නේ - වළාලයට ඉඩ දී පලයන්නේ


ගායනය - ගුණදාස කපුගේ

මාරියාව යනු විශාල රැල්ලකි. එය කුණාටු ආශ්‍රිතව ඇති වන්නකි. සුනාමි රැළි ද මාරියාවන් ලෙස සැලකිය හැකිය. ධීවර ජීවිත ආශ්‍රිතව මාරියාව යනු දරුණු ප්‍රතිඵල ගෙන දෙන්නකි. මාරියා රැල්ලකින් මුහුද ආශ්‍රිතව පිහිටි ඔවුන්ගේ නිවාස විනාශ වී යාම සිදු වෙයි. එවිට ඔවුන්ට ජීවත් වන්නට සිදු වන්නේ තාවකාලික ස්ථාන වලය. නිවාස විනාශ වීමට අමතරව ජීවිත විනාශ වීම පවා සිදු විය හැකිය. ඒ සියල්ලටම වඩා සිදු විය හැකි අනතුර නම් මෑත දියඹේ නවතවා ඇති ඔවුන්ගේ ධීවර බෝට්ටු මාරියාවෙන් සුණු විසුණු වී යාමයි. එවිට නැවත ධීවර උපකරණ සකසා ගන්නාතෙක් බඩගින්නේ සිටීමට ඔවුන්ට සිදු වේ. මාරියාවක ඇති මේ සියලු ලක්ෂණ මැනවීන් විස්තර කෙරෙන, හා මාරියාවක ප්‍රතිඵල ධීවර ඇසකින් දකින අපූරු ගීතයක් ලෙස ගුණදාස කපුගේ ශූරීන් ගයන මෙම ගීතය හැඳින්විය හැකිය.

මාරියාවට නොපැමිණ නවතින ලෙස ගීත රචකයා පවසයි. ධීවර සගයන් විඳින දුක බලා රුදුරු වෙසින් මෙහි නොපැමිණ සිටින ලෙස ඔහු අයැද සිටියි. මේ වළාල කාලයයි. (දකුණු මුහුදෙ නිරිත දිග මෝසම පවතින මැයි - සැප්තැම්බර් කාලය වාරකන් කාලය ලෙසද ඉතිරි කාලය වළාල කාලය ලෙසද හඳුන්වයි. උතුරු හා නැගෙනහිර මුහුදෙ ඊසන දිගා මෝසම පවතින නොවැම්බර් - පෙබරවාරි කාලය වාරකන් කාලය වන අතර, ඉතිරි කාලය වළාල කාලය වෙයි. ධීවරයන්ට අනතුරු රහිතව මුහුදු යා හැක්කේ වළාල කාලයේදීය). එබැවින් නිදහසේ කර්මාන්තය කරගෙන යාමට ඉඩ දෙන මෙන් ඔහු අයැද සිටියි.

කලින් වාරයේ නුඹ (මාරියාව) පැමිණි දින සිට තවමත් පැල අඳුරේය. එහි කිසි එලියක් නැත්තේ සමහර විට මාරියාවට අසුව යමෙක් මිය ගිය නිසා විය හැකිය. නැතිනම් දරිද්‍රතාව නිසා විය හැකිය. පැලේ සතුට සාමය හා සොම්නස නැත්තේත් ඉහත හේතුව නිසා විය හැකිය. නැතිනම් සියළු දේ අහිමි වීම නිසා ගෘහ මූලිකයා සුරාවට යොමුවීම නිසා විය හැකිය. ඒ නිසා ලිපේ ගිණි නොඇවිලෙයි. ලිප ඇවිලෙන්නේ කන්නට බොන්නට ඇතිනම් පමණි. ඒ ගිණි දැන් ඇවිලෙන්නේ පපුවෙහිය. ඒ ශෝකය නිසා විය හැකිය. නැතිනම් අසරණ කම නිසා විය හැකිය. තවත් වරක් මාරියාව ආවොත් තත්වය කොයි ලෙසක වේ දැයි සිතා ගත නොහැක.

චණ්ඩ රළක් ගසන අනුසාරයෙන් මෙහි සංගීතය නිමවා ඇත. කපුගේ ශූරීන් විසින් ගීතයේ වචනාර්ථයටම ගැලපෙන භාව ගුණයක් ඔහුගේ හඬටද මුසු කරනු ලබයි. වෙනස්ම මාතෘකා ඔස්සේ සිය හඬ මෙහෙය වීම පිළිබඳව කපුගේ ශූරීන් නමක් දිනා ඇත්තේ ඇයි දැයි මේ ගීතය ශ්‍රවණය කරන විට සිතා ගත හැකිය. සුනාමියෙන් විනාශ වූ ජීවිත පිළිබඳ මතකය තවමත් සිත් වලින් ඈත් නොවූ සමයෙක මේ ගීතය ඒ ඛේදවාචකය අපට නැවතත් සිහිකර දෙයි. ඉන් ජීවිත වැනසුණු සුවහසක් ජනයා මතක් කිරීමටද, ඉන් දිවි ගලවා ගෙන අදටත් දුකසේ ජීවත් වන්නන්ට අපට හැකි අයුරින් උදවු කිරීමටද මේ ගීතය නැවත නැවතත් අපට මතක් කර දෙනු ඇත.

අසන්න
.

2 comments:

ඩෝසන් said...

මේ ගී රස විනිස ලිපි මාලාව හරිම චමත්කාරජනකයි. අසා ඇති කණට හුරු ගීත ගැන ඊට සංවේදී වූ මනසක  උපදින අදහස්, චින්තාවලි වචනාවලියක් බවට පත් වන ලියවිලි නැවත වරක් ගී වියමනකින් වෙනත් නොයෙක් වෙනස් වියමන් උපද්දවන සුළු විභවය පෙන්වා දීමකි.

Prasad Lakmal said...

Great post Thank you so much :)